Czy muzyka może wspomóc Twoje noworoczne postanowienie nauczenia się języka obcego?

Wiem wiem, noworoczne postanowienia i te sprawy… kto by chciał się oszukiwać 😉 A tak poważnie, to wzięłam się za naukę (a właściwie powtórkę) francuskiego jeszcze przed Nowym Rokiem. Liczę na to, że wzmocni to mój nawyk uczenia się zanim spadnie noworoczna motywacja do zmian 😉 A skoro jesteśmy na blogu o muzyce, to czy muzyka i nauka języka obcego mogą ze sobą iść w parze?

Muzyka i nauka. Co wiemy?

Badania pokazują, że jeśli słuchamy muzyki w tle podczas nauki to może ona wspomóc, albo… może nam utrudniać przyswajanie nowych informacji. Wszystko zależy od paradygmatu badawczego przyjętego przez naukowców, rodzaju wykorzystanej muzyki oraz od materiału, który należało przyswoić. W kwestii powiązań pomiędzy muzyką i językiem wiemy, że mają one ze sobą wiele wspólnego – są przetwarzane w tych samych ośrodkach mózgowych. Dodatkowo trening muzyczny ma wpływ na niektóre zdolności związane z przetwarzaniem języka (jak na przykład świadomość fonologiczną).

Muzyka i nauka języka obcego – czy są jakieś badania dowodzące pomocnej roli muzyki?

Kang i Williamson (2014) podjęły się przeprowadzenia takiego badania. Postanowiły sprawdzić, jaki będzie efekt uczenia się drugiego języka za pomocą dostępnych komercyjnie kursów, w których muzyka wykorzystana jest jako element ułatwiający przyswajanie nowego materiału. Do eksperymentu wybrały takie języki, których typowy użytkownik angielskiego raczej nie spotkał na swojej ścieżce edukacyjnej: mandaryński (język tonalny) i arabski (język nie-tonalny). Uczestnicy uczyli się ich w dwóch warunkach – z muzyką oraz bez.

Cały kurs językowy udostępniony został badanym na płycie CD i przyjmował formę nagrań, w których lektor wypowiadał obcojęzyczne frazy, słowa i numery poprzedzone tymi samymi wyrażeniami w języku angielskim. Co wydaje się istotne, skomponowana muzyka, towarzysząca nauce, była dedykowana danemu językowi obcemu.
Nauka trwała dwa tygodnie, uczestnicy badania samodzielnie korzystali z dostarczonej przez badaczy płyty, jednak wcześniej uzyskali wskazówki co do tego jak zadbać o swoją przestrzeń w czasie nauki. Nie wolno im było uczyć się więcej i inaczej niż to zostało wskazane przez badaczy.

Pomiar efektów!

Po dwóch tygodniach nastąpił test, w którym kursanci mieli za zadanie odtworzyć tłumaczenia fraz, słów i numerów bądź podać tłumaczenie słów i fraz, które były podane w obcym języku. Ocenie podlegała nie tylko dokładność tłumaczenia w jedną bądź drugą stronę, ale również akcent – na ile w wypowiadanych słowach w języku obcym można było usłyszeć jego rodowitego użytkownika a na ile nieporadnego obcokrajowca.

Wyniki jak zwykle są niejednoznaczne…

Efekt muzyki zaobserwowano w przypadku mandaryńskiego – grupa, która uczyła się z towarzyszeniem muzyki radziła sobie lepiej z tłumaczeniem słów z i na język obcy. Żadne z tych różnic nie pojawiły się jednak w grupie uczącej się arabskiego. Wyjaśnieniem może być ogólnie gorszy wynik grupy uczącej się arabskiego, ale też fakt, że mandaryński to język tonalny, w którym wysokości dźwięku i akcenty pełnią niezwykle istotną rolę. A to może nie być bez znaczenia gdy zestawimy jego naukę z muzyką. Jak przystało na naukowców, którzy trzymają się detalu i nie wychodzą z nadinterpretacją wyników swoich badań, autorki konkludują, że obecność muzyki ma potencjał do ułatwienia zapamiętywania materiału podczas początkowych etapów uczenia się mandaryńskiego.

Jaki charakter miała muzyka, która została wykorzystana w badaniu?

No właśnie! To chyba jest najważniejsze. Muzyka ta, jak już wcześniej wspomniałam, była komponowana z dedykacją dla nauki danego języka i była określona przez kompozytora jako muzyka:

  • o umiarkowanym tempie
  • przyjemna do słuchania
  • bez wysokości podobnych do wysokości głosu ludzkiego
  • o małej dynamice
  • z minimalną instrumentacją, wykorzystującą podstawowe instrumenty (bębny, gitarę, klawisze).

Dodatkowo zminimalizowane były zmiany w rytmie, tempie i amplitudzie, a tematy i style były zróżnicowane aby zwiększyć atrakcyjność słuchanych fragmentów.

Muzyka, o której w konkluzjach wspominają autorki powinna mieć więc mały poziom złożoności i posiadać podobne cechy do wymienionych wyżej. Wtedy jest szansa, że nie będzie utrudniać procesu przyswajania nowych informacji, ale go wspomoże 🙂

A Ty, słuchasz muzyki podczas nauki?

Kang, H. J., & Williamson, V. J. (2014). Background music can aid second language learning. Psychology of Music, 42(5), 728-747.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.