Czy muzyka może zwiększyć efektywność treningu wyobrażeniowego?

Lato w pełni, chętniej uprawiamy jakieś sporty, ale aktualna pogoda nastraja chyba tylko do sportów indoorowych 😉 Gdyby ktoś z Was chciał podjąć się nauki takiego sportu, który można uprawiać niezależnie od pogody to już śpieszę z propozycją. DARTY! Bardzo dobre rozwiązanie, a gdy się rozpogodzi to tablicę można powiesić nawet na drzewie w lesie, tylko raczej lepiej mieć wysoką skuteczność bo można te darty pogubić.

Jeśli zatem jesteście zainteresowani i chcecie też uzyskać wyższą skuteczność, żeby nie gubić sprzętu, albo ewentualnie Waszą motywacją jest wygrana z przyjacielem porcji dobrej lemoniady, to mam dla Was sposób!

No dobrze, chętnie zacznę w darty ale w sumie nie trenowałam nigdy, to jak mam wygrać tę lemoniadę? Studenci w badaniu Kuan, Morris, Kueh i Terry (2018) też nie trenowali, ale poradzili sobie całkiem nieźle. Wszystkiemu winny był trening wyobrażeniowy w połączeniu z muzyką. Ale spokojnie, od początku…

Trening wyobrażeniowy z muzyką w tle

Trening wyobrażeniowy jest aktualnie w sporcie niezwykle popularny i znajduje bardzo szerokie zastosowania: uczenie się, planowanie czy analizowanie występu, rozgrzewka i wsparcie w koncentracji. No można wymieniać bez końca. Z kolei rola muzyki w sporcie była już wielokrotnie analizowana zarówno tam, gdzie jest ona integralnym elementem (jak w gimnastyce artystycznej czy łyżwiarstwie figurowym), jak i tam gdzie stanowi element poprawiający koncentrację czy zwiększający efektywność. O kilku plusach muzyki w sporcie pisałam tutaj. A co jeśli połączymy te dwa sposoby oddziaływania?

Efektywność treningu wyobrażeniowego i muzyki na przykładzie dartów

Badanie przeprowadzono (oczywiście) na studentach, którzy nie mieli do czynienia z dartami na poziomie sportowym. Każdemu z nich zaaplikowano trening wyobrażeniowy, w którym ćwiczyli oni takie elementy jak odczuwanie ciężaru dartów, wyobrażanie sobie odległości do celu, patrzenie w środek tarczy i rzucanie w odpowiednim momencie. Dodatkowo podczas treningu skupiali się na wyobrażaniu odczuwania własnych mięśni, postawy swojego ciała itd. Takich sesji odbyło się 12 i każda z nich trwała 9 minut.
Trening taki przeprowadzono na trzech grupach, a każda z nich różniła się oddziaływaniem dodatkowym, jedna słuchała w czasie wyobrażeń muzyki pobudzającej, druga relaksacyjnej a trzecia wykonywała zadanie bez muzyki.
Przy okazji dokonano parę pomiarów fizjologicznych (temperatura, przewodnictwo skórne oraz tętno), oraz odczuwany lęk i pewność siebie. Pomiary fizjologiczne zostały dokonane dwukrotnie – na pierwszej i ostatniej sesji treningowej. Z kolei pomiary odczuwanego lęku jeszcze przed przydzieleniem do grup eksperymentalnych oraz tuż przed zadaniem rzucania dartami na koniec eksperymentu. (Off-top metodologiczny: jak mnie tu któryś z moich studentów czyta to zalecam zapoznanie się z oryginalnym opisem badania bo dość szczegółowo jest opisana procedura eksperymentalna i wszystkie te sprawy związane z operacjonalizacją, a to dobre jest do ćwiczenia kompetencji metodologicznych 😉 )

Muzyka relaksacyjna górą

W wyniku porównań trzech grup okazało się, że grupa osób, które słuchały podczas treningu wyobrażeniowego muzyki relaksacyjnej osiągały lepsze wyniki w rzutach niż pozostałe dwie. Co również istotne: nie było różnicy w efektywności wykonania zadania rzutów pomiędzy grupą słuchającą muzyki pobudzającej oraz grupą bez muzyki.
Zmiany i różnice w pomiarach fizjologicznych nie były zaskakujące – w trakcie treningu zmniejszyło się tętno i przewodnictwo skórne i było ono najmniejsze w grupie z muzyką relaksacyjną.
Ciekawsze wyniki można jednak zaobserwować w aspektach psychologicznego lęku i pewności siebie – tylko dla grupy z muzyką relaksacyjną uzyskano efekty w pomiarach poznawczego i somatycznego lęku oraz w pewności siebie (dla pozostałych dwóch grup były to tylko zmniejszenie lęku somatycznego w grupie muzyki pobudzającej i poznawczego w grupie bez muzyki).

I znów muzyka w służbie sportu

Wsparcie treningu wyobrażeniowego muzyką relaksacyjną pozwoliło uzyskać lepsze efekty zarówno w aspekcie somatycznym jak i psychologicznym. Po raz kolejny więc możemy zobaczyć, że zaaplikowanie muzyki w ramach treningu może mieć dobre skutki. Warto jednak zwrócić uwagę, że autorzy badania wybrali bardzo specyficzny sport, w którym bardzo ważny jest spokój i skupienie. Gdyby więc w ten sposób potraktować naukę jazdy na rolkach to może nie byłoby już takiego efektu?

 

Kuan, G., Morris, T., Kueh, Y. C., & Terry, P. C. (2018). Effects of relaxing and arousing music during imagery training on dart-throwing performance, physiological arousal indices, and competitive state anxiety. Frontiers in Psychology, 9, 14.

Dodaj komentarz